1.        مبانی علم موسیقی چیست؟

2.        انواع صوت

3.        ویژگیهای صوت موسیقیایی

4.        محدوده ی صوتی انسان و محدود ی صوتی ساز های موسیقایی

5.        فروم و اکسپرسیون

1.مبانی علم موسیقی چیست؟

مبانی علم موسیقی عبارتند از

1.        علم ریاضی

2.        فیزیک

3.        فیزیولوژی

4.        سینکولوژی ( روان شناسی)

5.        زیبا شناسی (بومگارتن در قرن 18 زیبا شناسی خاصی را مطرح می کند)

2.انواع صوت (Son-Phone)

1.      صوت ساده

2.      صوت ترکیبی

3.      نوفه (Noise)

نکته: صوت موسیقی یک صوت ترکیبی است.

صوت ساده(دیاپازون): دارای حرکت سینوسی منظم است

صوت ترکیبی: هر چه که باشد صوت موسیقایی است.

نوفه(Noise): مانند صدای انفجار صدای تصادف بوق ماشین و غیره

3.ویژگیهای صوت موسیقایی

1.      فرکانس (Frequency) تعداد ارتعاشات ( پریود ) در ثانیه (تشخیص زیر و بمی صدا یک امر فیزیولوژیک است)

2.      شدت (Intinsity) دامنه یا Ampli  شدت است که واحد آن Deci Bell  میباشد

3.      طنین (Timbre) مشخص کننده منبع صوتی است

4.      دیرند (Duration)

نکته: صدای بیشتر از 120 Deci Bell باعث پارگی پرده گوش و ناشنوایی می گردد

عوامل صدا دهندگی ساز کدامند؟

1.      عامل مکانیکی

2.      عامل ارتعاشی

3.      عامل مشدد ( تشدید کننده)

عامل مکانیکی در هر سازی چیزی که باعث تولید صداست نوازنده آن ساز است و با ضربه زدن بروی سیم ساز توسط عامل مکانیکی صوت موسیقایی تولید می گردد

عامل ارتعاشی ارتعاش یه جسم مرتعش در نوسانی مشخص و تعیین شده تولید صدایی موسیقایی می کند مانند ارتعاش سیم در پیانو و یا گیتار

عامل مشدد (تشدید کننده) صدایی که از جسم مرتعش مانند سیم یک ویلن تولید می گردد به تنهایی قابل شنیدن نیست بنابراین نیاز به یک عامل مشدد احساس می گردد که در سازی مانند ویلن این عامل همان کاسه ساز و یا جعبه تشدید کننده است کاسه ساز بر روی صوت تولید شده تغییر و تحولاتی انجام داد و علاوه بر این تغییرات ، صوت را تشدید و قابل شنیدن می کند که یکی از دلایل تشخیص صوت هر ساز با ساز دیگر توسط ما که بصورت امری فیزیولوژیک صورت می گیرد کاسه ساز و یا جهبه تشدید کننده است به عبارت دیگر نوع صوت، ماه عسل و بر آیند صوتی هر سازی به علت تغییر شکل کاسه ساز و یا به عبارت دیگر تنوع ساختار کاسه و یا جعبه تشدید کننده آن ساز با ساز دیگر متفاوت است.

 

تا هارمونیک شانزدهم

هارمونیک سوم

هارمونیک دوم

هارمونیک اول

اورتون(Overtone)

صدای پایه(Fumtamental)

گرد آوری: پژمان باقرنژاد