گفتگو با علی پهلوان و سیروان خسروی

قبل از رسيدن به اين تركيب دو نفره، تركيب‌هاي ديگري را هم آزمايش كرديم كه حالا به علت‌هاي مختلفي به نتيجه نرسيديم. يا آن آدم‌ها حاضر نبودند كنار نفر ديگر بنشينند، يا با آن طرف حرفي براي گفتن نداشتند و يا ... چيزي كه در جامعة موسيقي ما اصلاً موضوع عجيب و غريبي به شمار نمي‌رود!

با اين حال رسيديم به تركيب علي پهلوان (خواننده گروه آريان) و سيروان خسروي (تنظيم‌كننده و خواننده)؛ پهلوان كه قرار است پس از مدت‌ها به همراه گروه آريان در دهه اول آذر كنسرت بزرگي داشته باشند و سيروان هم (تا ساعاتي قبل از اين مصاحبه) قرار بود اولين كنسرتش را در روزهاي آخر آبان و اول آذر برگزار كند كه عليرغم تمرين‌هاي فراوان گروه، كنسرت لغو شد و دلايلش را در حين بحث مي‌خوانيد.

ادامه نوشته

گفتگو با علیرضا قربانی

خواننده‌اي در اوج جواني در جايگاهي قرار مي‌گيرد كه قبل از آن، استادي آن جايگاه را شناسانده است. حتما خواننده جوان علاوه بر استعداد و توانايي‌اش باهوش هم هست.

و عليرضا قرباني باهوش بود. وقتي با وساطت و معرفي يكي از استادان قديمي به محضر استاد تجويدي راه يافت، در ضمن آنكه با وسوسه‌هاي اجراي آثاري كه به او پيشنهاد شد مقابله مي‌كرد، حس كرد كه حالا فقط بايد بياموزد. اينگونه بود كه بعد از 3سال كه از مراوده‌اش با استاد مي‌گذشت، استاد تجويدي در يك بعدازظهر بدون هيچ مقدمه‌اي گفت: «مي‌خواهي تو را براي خوانندگي در اركستر ملي معرفي كنم؟».

ادامه نوشته

مهدی موسوی

به دنبال باب شدن سبک رپ و تلفیقی و سبک های منشعب از آن در ترانه ی امروز و دید انتقادی و اعتراضی آنها، متن های خوانده شده توسط خواننده گان کم کم روحیه ای نا امید کننده به خود گرفت و تا حدود زیادی منفی بافی جریان رایج ترانه ی امروز شد. به طوری که اگر امروز به طور مثال ترانه ی منفی بابک روزبه و شاهکار بينش پژوه را برای یک مخاطب آنلاین ترانه ی رپ اعتراضی پخش کنیم ، آن را یک ترانه ی اتو کشیده و مثبت فرض می کند. رواج بسیار زیاد ترانه های معترض ، تیره و رنگ هایی از این دست و علاقه ی عجیب مخاطبان به ویژه جوان ها( آن هم از جنس پسر) به ترانه هایی با مضامین منفی و به اصطلاح واسوخت در ابتدا یک موج اجتماعی زود گذر تلقی شد ، اما با گذشت زمان تاثیرات بعضاً منفی و یا مثبت آن بر موسیقی و مخاطبان هویدا گشت، به طوری که امروز نمی توان به سادگی از آن گذشت.

این نوع بیان به واقع اعتراضیست به جهان اطراف ، به جامعه ای که هنرمند به برخورد ها و تبعیض هایش نقد دارد ، گله می کند و سعی در نشان دادن حقایق دارد. ترانه سرا و در طول آن موزیسین آینه ای تمام نما می شود و جامعه را همان طور که هست نشان می دهد ، با تمام زشتی هایش ، تا حدودی شبیه به رئالیسم کثیف.

بررسی این ترانه ها و شیوه ی خاص زبانی آنها نیازمند پرداختن به عوامل متعدد ایجاد کننده ی این پدیده است . چنان که می دانیم در به وجود آمدن جریان های مختلف ادبی-هنری عناصر پیرامتنی و متنوعی دخیل هستند و امروزه نمی توان متن را قائم به ذات نقد کرد. پس باید نیم نگاهی انداخت به جامعه ، تاریخ و فعل و انفعالات فرهنگی و سیاسی ناشی از آن. متناسب با این عوامل و به موازات آن ها فراورده های انتقادی متنوعی نسبت به آن جریان اصلی شکل می گیرد.

عده ای ترانه ی اعتراضی و منفی فارسی را بر گرفته از روحیه "واسوخت" که بعد ها در ادبیات سنتی ما تبدیل به سبک شد می دانند و تا حدودی نیز قابل پذیرش است ، هرچند سبک واسوخت عموماً با مضامین عاشقانه آمیخته میشد و کمتر به جریان های رایج سیاسی و اجتماعی می پرداخت. بعد از اتمام دوره ی مشروطه به دلایل نامعلومی سبک واسوخت و شیوه ی شعری خاص آن مورد استقبال متاخرین قرار نگرفت و شاعران عموماً به فضاهای مثبت شاعرانه روی آوردند. شاعران نیمایی ، شاملویی و پساشاملویی یا از معشوقی سخنی نمی گفتند یا اگر صحبتی به میان می آمد از زاویه دید مثبت و رایج آن بود. تا اینکه امروز در ترانه های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به طور خاص چند سال اخیربا یورش عظیم ترانه هایی مواجهیم که ریشه در همه جای هنر دارند جز واسوخت سعدی و خاقانی و وحشی بافقی.

البته به نظر یکی از دوستان موزیسینم (مهدی حسنی): (( ریشه ی روانی ای که منجر به تولید واسوخت (در ترانه یا شعر) و هچنین ترانه ی منفی و اعتراضی می شود یک ریشه ی واحد است. هر دو عقده ای است ناشی از سر خورده گی در دریافت پاسخ از طرف مقابل. خواه معشوق باشد که خیانت کرده ، خواه جامعه ای باشد که شاعر و هم نسلانش را نا دیده گرفته و به راحتی از آن رد شده است. هنرمند یا دست به عصیان میزند و به مقابله بر می خیزد و یا اگر توان گرفتن حقش را نداشته باشد به نا سزا و فریاد پناه می برد و نسل ما بر سر این دو راهی حیران مانده است.))

موج منفی تا حدود زیادی ناشی از اعتراضی است نسبت به اجتماعی که شاعران در آن روزگار می گذرانند و همچین روزمره گی مفهومی هم در این روند مؤثر است. تغییرات کلان در حوزه های اجتماع و افزایش تنش های روان شناختی جامعه ی مدنی، همه و همه ذهن خلاقه و تاثیر پذیر ترانه سرای فارسی زبان که داراي روحیه ای آسیب پذیر و حساس هست را به سمت سیاه نمایی سوق می دهد.

گروه کیوسک ، هیچ کس ، نامجو و شاهین نجفی هر یک با شدت و ضعف ، شاید از جمله موزیسین های پیشرو در موسیقی اعتراضی باشند که برخی از آنها به نوعی نگاه ، صدا و زبانی متفاوت نیز دست یافته اند و مخاطبین بسیاری دارند که همین مسئله بیان گر جدیت مسئله است وکم کم این احتمال را در ذهن ها تقویت می کند که این روزها جامعه به این دست ترانه ها نیاز مبرم دارد.

این در حالیست که در ميان موزيك هايي كه از شبکه های ماهواره ای و بازار زیرزمینی و حتی مجاز موسیقی با ترانه هایی با مضامین تکراری عاشقانه ی صرف كه توسط ترانه سراها به مخاطبین ارائه می شود، اگر ترانه سرایی حرف های جدیدی داشته باشد و یا خواننده ای ترانه ای متفاوت عرضه کند هر چند با عواطف خاص مخاطبین آن اثر هم خوانی نداشته باشد مورد استقبال قرار می گیرد ، چرا که حرفی جدید است. در ترانه ی امروز نیز به اعتقاد من دلیل اصلی پذیرفته شدن اینگونه ترانه ها نزد مخاطبین متفاوت بودن آن هاست و البته هم ذات پنداری شگفت انگیز شنونده گان با این نوع موزیک.

اما سؤالي که در اینجا مطرح می شود این است که این نوع ترانه ها چقدر در جهت ایجاد آرامش و نشاط برای روان مخاطبانشان مفید هستند و بهتر است اینگونه بپرسیم که آیا این ترانه ها به واقع ترانه هايی هستند که در دایره ی موسیقی و ادبیات امروز ما بگنجند ؟

پیرامون این مسئله پرسش هایی کوتاه و چند خطی از چند ترانه سرای پاپ داشتم که در ادامه ای این متن می آید. لازم به توضيح است که تعدادي از این ترانه سرایان ، آوانگار و برخی سنتی تر بودند و از منتقدان ترانه های رپ اعتراضی با نگرشی سیاه به جامعه.

در آخر هم بدون نتیجه گیری به سراغ شخصی رفتم که از متهمین اصلی این پرونده است و کمی مفصل تر به این موضوع پرداختم .

 

" مهدی موسوی"

 

اکبر آزاد می گوید

این مسئله ریشه در بازار دارد . وقتی خواننده فکر می کند که با این ترانه ها می تواند فروش آلبوم را بیشتر و بیشتر کند ، دست به تولید چنین ترانه هایی می زند .اما از این موضوع غافل است که با این ترفند ها یک اثر ماندگار نمی شود. ترانه ی اصیل ترانه ایست که ذاتاً شعر باشد و حتی اگر منفی ترین موضوعات را مطرح کند و به سیاه ترین شکل صحبت کند باز هم در آن قوائد و ساختار شعری رعایت شود. اما این آثار تنها تٲثیرات منفی در کار جوانان و نوجواناني می گذارد که در ابتدای مسیر گام بر می دارد ، نه بار شاعرانه دارد نه بار عاطفی . البته من خودم این کاست ها را گوش نمی کنم ، چون آن واژه ها به روی روان انسان تٲثیرات منفی و مخربی می گذارد . مردم باید یاد بگیرند که ترانه ای را گوش کنند که زمزمه می شود زیرا آن ترانه زیبایی های پنهانی دارد که مردم عامه آن را می فهمند .

ترانه ي واقعی بخشي از بدنه ی شعر است و مي توان گفت چون در اوزان مختلف عروضي سروده مي شود حتي ساختمان مشتركي با شعر دارد ، اما در بسياري از ترانه هايي كه امروز مي شنويم شاعرانه گي وجود ندارد و از كلماتي دم دستي و معمولي استفاده مي شود . ترانه هاي امروز خشن شده اند و خواننده گان ترانه هاي منفي را بيشتر مي پسندند و این اصلاً خوب نیست.

 

نیلوفری لاری پور می گوید

به اعتقاد من ترانه چه خشن باشد و چه منفی ، راک باشد یا رپ اگر کار خوبی باشد خوب است و اگر بد باشد بد است . در این میان کسی که اسیر فضا و جو شود مسلما کار خوبی از او نمی بینیم . او می‌بیند که ترانه‌های خشن بازار خوبی دارند، او فکر می کند که به خاطر خشونت است که موفق شده است ، غافل از اینکه در آنجا اتفاقهای دیگری نیز افتاده است . ما در ادبیات کلاسیک هم نمونه‌هایی داریم ، مثلا شهریار می گوید :

برو ای ترک که ترک تو ستمگر کردم

حیف از آن عمر که در پای تو من سر کردم

 

البته متاسفانه تقاضا نیز برای چنین ترانه‌هایی زیاد شده است ، نمی‌دانم چرا مردم ما این ترانه‌ها را دوست دارند . آیا تمام آنها از عشق سرخورده شده‌اند ؟ یا مسائل اقتصادی باعث این وضعیت است ؟ اگر در شعرهای خارجی این را می‌بینیم ، آن ربط دارد به فرهنگ خودشان و به ما مربوط نمي شود.

شاعر نباید در خدمت این شیوه و این کلمات باشد ، بلکه این شیوه از ترانه باید در خدمت شعر باشد ، و آن ربط دارد به قدرت شاعر . اگر شاعر بیاید به تصاویر خشن در اجتماع مثل گرانی و مشکلات اقتصادی حس شاعرانه بدهد ، آنوقت کار مهمی کرده ، نه اینکه بیاید به آن دامن بزند .

مسلما وقتی در خیابان دو موتوری با هم تصادف می‌کنند و به هم بد و بیراه می‌گویند شعر نیست .

تئودوراکیس صدای مردم یونان۸۵ ساله شد

میکیس تئودوراکیس آهنگساز برجسته، "صدای مردم یونان" و نماد مقاومت در برابر حکومت سرهنگان، روز ۲۹ ژوئیه ۸۵ ساله شد. تئودوراکیس، از آهنگسازی کناره‌گیری کرده، اما همچنان یک مداخله‌گر پرانرژی سیاسی باقی مانده‌است.

در یونان همه او را تنها "میکیس" می‌نامند. این نشانه علاقه ژرفی است که یونانی‌ها به بزرگترین آهنگساز، رهبر ارکستر و نماد مقاومت ملی در برابر حکومت سرهنگان در دهه ۷۰ میلادی دارند.

 

ادامه نوشته

استاد مجید درخشانی

در سال 1355 به عضویت در گروه شیدا در آمد و در تولید و خلق مجموعه آلبوم‌های چاووش مشارکت داشت و نیز عضو مؤسس کانون چاووش شد.

انتشار آلبوم‌های بچه‌ها بهار (با حسین علیزاده) و آلبوم قاصدک (با صدای مرحوم اخوان ثالث) از تلاش‌های مستقل درخشانی در دهه شصت بود.

پس از آن وی به آلمان عزیمت کرد و در آن کشور به مدت 20 سال اقامت کرد و در راه‌اندازی کانون موسیقی نوا و برقراری کنسرت‌ها و سمینارهای سالانه مرتبط با موسیقی ایرانی و انتشار آلبوم‌هایی چون نسیم صبحدم، گمگشته، نی‌ریز و... در این کشور تلاش‌هایی جدی صرف کرد.

اوج کار درخشانی همکاری با محمدرضا شجریان در انتشار آلبوم در خیال بود که همزمان با آن آلبوم بی کران را هم به بازار موسیقی عرضه کرد.

وی دراوایل دهه 80 به ایران آمد و به انتشار آلبوم هایی چون «من طربم»و«یبدار دلان» دست یازید.

شکل دهی به گروه 30 نفره خورشید در سال 1384 و برگزاری 15 کنسرت درتهران و شهرستانهاونیز کشور چین و فرانسه از دیگر تلاشهای مجید درخشانی بود.

انتشارآلبوم فصل باران با صدای علیرضا قربانی ( بهار 1385) و همکاری با گروه آوا و اجرای کنسرت در یونسکو و نیز تالار بزرگ کشور و همزمان انتشار آلبوم «غوغای عشقبازان» به عنوان نوازنده تار از آخرین کارهای درخشانی به شمار می‌رود.

درخشانی در آزمون آواز استاد شجریان هم به عنوان همنواز تار هنرآموزان را همراهی می‌کرد.

وی در تابستان 1386 نیز به همراه گروه خود و نیز دو گروه از تاجیکستان و افغانستان در یونسکو به مناسبت هشتصدمین سال تولد مولانا کنسرت‌هایی را در پاریس اجرا کرد.

دیگر اثار استاد مجید درخشانی :در خیال ( با صدای استاد محمدرضا شجریان ) –نسیم صبحدم-جوهر عشق-دیدار-شهر آشنایی(با صدای حسام الدین سراج)-فصل باران(اجرای گروه خورشید با صدای علیرضا قربانی)-آسمانه(اجرای گروهخورشید با صدای غلامرضا رضایی-من طربم(مجموعه تصانیف) و...

عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه سرا

کاکایی دریادداشت خود نوشته است :محمد رضا شجریان صدای زندگی مردم ایران است . تلاطم نفس او در دستگاههای موسیقی سنتی ،فراز و نشیب تاریخ کهنسال ماست . آیینه تمام نمای باورهای عارفانه حافظ و اندیشه های عاشقانه مولانا صدای محزون اوست . فرصت تامل های عمیق در شعر فارسی از سوی نسلها حاصل پنجره ی حنجره ای ست که به آفاق ایران و سرزمینهای فارسی زبان باز شده است . به عدد روزهای عمرم با طنین محجوب این صدا زندگی کرده ام . دوست داشتن و محروم شدن از دعای ربنای او هزینه ی است که مثل هزینه های دیگر باید به کسانی بپردازیم که سنگینی بار جهالتشان روی دوش عاقلان و هوشیارن این روز ها احساس می‌شود .

آنچه مهم است، خرد جمعی ایرانیان است که میل به زیبایی و صدای زیبا دارد و بی اعتنایی به این میل ،از سوی هر کسی نابخردانه است.

چنگ انداختن به صورت موسیقی و صدای ایران دور باطل دیگری ست که فرجامی جز پشیمانی ندارد. برخی صحنه گردانان عرصه فرهنگ و هنر و سیاست گویی از زیبایی و عقل و آرامش به ستوه آمده اند و آنچه که خداوند از آنها دریغ کرده است در صورت و صدای رقیب نمی توانند ببینند .

صدای شجریان رنجنامه ی تاریخ سیاسی ایران در صد سال اخیر است .خاموش کردن این زمزمه ممکن نیست که طنین آن در یادگاران پرشکوه معماری و فرهنگ و هنر ما پیچیده است .

رنگ ریای این قوم آینه ی صدای استاد شجریان را نخواهد پوشانید که : آینه ای رنگ تو عکس کسی ست تو ز همه رنگ جدا بوده ای

روزبه بمانی هرگز بازداشت نشدم

بمانی افزود: مدتی است از گوشه و کنار خبرهای کذبی به گوش می‌رسد که غرض و هدف اصلی منابع این اخبار برای من روشن نیست. به‌عنوان مثال شخصی روی یک سایت؛ مطلبی درج کرده و طی آن با صراحت لهجه آورده است که خبر دستگیری من را از خواهرم شنیده. این درحالی است که من اصلا خواهر ندارم.

این ترانه‌سرا ادامه داد: در سایت دیگری گفته‌اند؛ من درحالیکه قصد خروج از ایران را داشته‌ام، دقیقا وقتی مشغول خداحافظی از دوستان و آشنایان خود بوده‌ام، توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده‌ام. وی درباره افرادی که چنین شایعاتی را می‌سازند، اظهار داشت: ظاهرا این افراد ضمن ابراز تاسف و نگرانی؛ این اکاذیب را دامن می‌زنند اما فکر می‌کنم انگیزه اصلی آنان این است که چرا من را دستگیر نمی‌کنند نه اینکه چرا من را دستگیر کرده‌اند؟

بمانی درباره هویت این اشخاص گفت: منبع شایعه، همانطور که از این واژه برمی‌آید، ‌مشخص نیست اما حدس می‌زنم غالب این جریان‌های ساختگی ازسوی همکاران ترانه‌سرای من یا فعالان در حوزه موزیک صادر می‌شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه مدتی است تب چنین شایعاتی در کشور بالا گرفته است و در این میان افرادی وجود دارند که درصدد استفاده یا سوء‌استفاده از این موج کاذب هستند. به هر حال بنده تمام داستان‌هایی که درباره من نقل می‌شود را موکدا و از ریشه انکار کرده و اعلام می‌کنم؛ من خطایی نکرده‌ام که بازداشت شوم.

گذری بر زندگی هنری کوروش یغمایی

کوروش یغمایی از معدود نوازندگان و خوانندگان ایرانی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ از ایران خارج نشد اگرچه پخش صدای او در ایران به مدت هفده سال ممنوع بود ، اما او به فعالیت موسیقی در ایران ادامه داد. کوروش یغمایی بانی و بنیانگذار موسیقی سبک راک در ایران است به همین دلیل به وی لقب پدر و سلطان راک ایران داده شده‌است. کوروش یغمایی موسیقی راک را همگام با بانیان این نوع موسیقی در جهان یعنی گروه‌های رولینگ استونز و بیتلز وارد ایران کرد و موسیقی راک ایرانی را بنیان نهاد. در این راه برادرانش کامران و کامبیز یغمایی نیز با وی همراه بودند. کوروش یغمایی در شاهرود و در خانواده ای به دنیا آمد که بیش از یک سده به ادب و هنر در منطقه کویر مشهور بودند، از جمله این بزرگان یغمای جندقی و حبیب یغمایی از شاعران بنام ایران زمین هستند.

زادگاه پدری او شهری کویری و زیبا در استان اصفهان بنام خور و بیابانک است که شهری است با مردمانی با فرهنگ که اکثر آنها با شعر و شاعری پیوندی ناگسستنی دارند. خانواده یغمایی در همان سالهای کودکی اش به تهران آمدند تا کوروش دوران طلایی عمر خود را تا به حال در این شهر سپری کند.

پدرش وقتی او تنها 8 سال داشت برایش سنتور خرید و کوروش نیز برای احترام به انتخاب خانواده شروع به یادگیری سنتور نمود و حتی به مراحل حرفه ای هم رسید. در 12 سالگی شروع به نواختن گیتار که همواره علاقه خاصی به آن داشت کرد. نکته جالب در مورد سلطان راک این است که در هیچ زمینه ای استاد نداشت و خود به تنهایی نواختن را آموخت. او دارای مدرک لیسانس جامعه شناسی از دانشگاه ملی است. او در 20 سالگی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج 3 فرزند بنام های کاوه، کامیل و ساتگین است که هر 3 قدم در راه پدر گذاشتند و امروز از بهترین های موسیقی ایران هستند.

در سال آخر دانشگاه (رشته جامعه شناسی) اولین کار حرفه ای خود را در زمینه آهنگ سازی - ارکستراسیون - نوازندگی و خوانندگی با ترانه گل یخ (شعر از مهدی اخوان لنگرودی دوست و همکلاسی اش) آغاز نمود. آثار کورش به ویژه گل یخ بر اساس دارا بودن استاندارد های جهانی به خارج از مرزهای ایران نفوذ کرد و با اجرا های جدیدی در کشورهای مختلف ارائه گردید.

از سال 1358 به مدت 17 سال پخش صدای کورش ممنوع شد. او در این مدت ابتدا در زمینه داستان های کودکان (کتاب و نوار) و ارائه آلبوم دیار (ارکستراسیون آواهای محلی ایران برای ارکستر بزرگ بدون آواز) و در ادامه با تدریس گیتار زندگی را میگذرانید. پس از هفده سال اولین آلبوم با آواز او با نام سیب نقره ای ارائه گردید. پس از چندی آلبوم های دیگری از وی با نام های ماه و پلنگ - گرگ های گرسنه (موسیقی فیلم) - کابوس - آرایش خورشید - تفنگ دسته نقره منتشر شد.

 

زندگینامه استاد واروژان

واروژان با نام اصلی واروژ هاخباندیان در خانواده ای ارمنی متولد شد. در هنگام تولد پدرش را از دست داد و در دو سالگی نیز مادرش را از دست داد و نزد پدر بزرگ و مادربزرگش زندگی را آغاز کرد.بعد از فوت مادربزرگش در ۷ ساگی به مدرسه (پانسیون ) ایتالیا یی ها رفت .در نوجوانی ساز پیانو را برگزید و در هنرستان عالی موسیقی تهران زیر نظر اساتیدی چون روبن، گریگوریان و لودویک وازیل تعلیم دید . پس از آن به کنسرواتور موسیقی راه یافت. چندی بعد از آن به آمریکا سفرکرد و در کالج های موسیقی فرانسه و آمریکا به تحصیل پرداخت و بعد از چهار سال در سال ۱۳۴۳به ایران بازگشت.

 

ادامه نوشته

حساسيتی درباره زن بودن نيست

علي ترابي درباره‌ي دلايل عدم اجراي عمومي اركسترسمفونيك تهران با رهبري نازنين آقاخاني گفت:از ابتدا هم قرار نبود كه خانم آقاخاني اجراي عمومي داشته باشد و او به عنوان يك مربي مناسب و رهبر براي چند اجراي اختصاصي كارش را در اركستر سمفونيك آغاز كرد و براي نوازندگان اركستر سمفونيك تهران هم تجربه‌ي بسيار خوبي است.

وي در پاسخ به اينكه آيا زن بودن اين رهبر باعث شده است كه اجراي عمومي نداشته باشد، پاسخ داد: لزوما به خاطر زن بودن او مشكلي براي رهبري وجود ندارد، ولي اكثر رهبران شناخته‌شده‌ي اركستر سمفونيك مرد بوده‌اند. با اين وجود ما در اجراهاي گروه‌هاي ايراني بعضا حضور بانوان را به عنوان رهبر يا هماهنگ‌كننده داشته‌ايم و حساسيتي از اين بابت نبوده است، بلكه بيشتر مباحث فني و مقتضيات اجراي اركستر سمفونيك حائز اهميت است.

وي افزود: شوراي اركستر سمفونيك ارزيابي خود را از حضور اين رهبر خواهد داشت و فكر مي‌كنم كه خروجي همه‌ي اين بحث‌ها با بهره‌گيري از خرد جمعي به نتيجه‌ي روشن‌تري خواهد رسيد.

سرپرست دفترموسيقي وزارت ارشاد در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره‌ي ارايه‌ي مجوز‌هاي بسياري در اين ايام براي كنسرت‌هاي مختلف گفت:هيچ تصميم قبلي براي اين‌كه مجوز‌ها كم يا زياد شود يا ضوابط دفتر ناديده گرفته شود، وجود نداشته و ضوابط روال عادي خود را ادامه مي‌دهد.اما در اين مدت بنا بر فصل و زماني كه در آن قرار داريم و نياز مخاطب كه در جامعه احساس مي‌شد، تقاضاهاي بسياري براي مجوز كنسرت به دفتر موسيقي رسيد و تلاش كرديم كه در كنار نظارتي ويژه‌اي كه داريم با گروه‌هاي موسيقي همراهي كنيم.

ترابي تصريح كرد: ما مرجع پذيرش درخواست‌هاي مجوز كنسرت بوديم و سعي كرديم تا آنجايي كه قوانين اجازه مي‌دهد، به گروه‌هاي موسيقي كمك كنيم و مخاطبان بتوانند بين چند گزينه، گزينه‌ي مورد نظر خود را انتخاب كند و دفتر موسيقي نيز ارزيابي خاص خود را انجام مي‌دهد. به هرحال هيچ قصدي در مورد افزايش تعداد مجوز كنسرت‌ها وجود نداشته است.

وي در پاسخ به پرسش ديگر ايسنا مبني‌بر اين‌كه آيا افراط در دادن مجوز‌هاي كنسرت، مشكلات احتمالي را درآينده بوجود نمي آورد گفت:تاكيد دفتر موسيقي اين بوده كه به‌صورت سليقه‌اي براي دادن مجوز اقدامي نشود به‌علاوه كارهايي كه پيش از اين به صورت متوالي انجام مي‌شده اكنون به‌صورت هم‌زمان انجام مي‌شود و چارچوب‌ها به گروه‌ها اعلام مي‌شود و نتيجتا ما به گروه‌ها كمك مي‌كنيم تا با موانع كمتري در كارشان روبه‌رو باشند، اما كوچك‌ترين ضوابطي را نديده نمي‌گيريم و اگر كار گروهي نياز به اصلاح داشته باشد حتما بايد انجام شود، اما افزايش تعداد مجوزها تا حدودي نيز مرهون درك گروه‌ها و شركت‌هاي موسيقي است كه با توجه به تجربه‌اي كه دارند چارچوب را رعايت مي‌كنند و كار به سرعت بيشتري پيش مي‌رود.

سرپرست دفتر موسيقي وزارت ارشاد درباره‌ي شايعه‌هاي منتشر شده درباره‌ي شكايت يك خواننده از دفتر موسيقي وزارت ارشاد بيان كرد: اين‌گونه موارد مربوط به دفتر حقوقي وزارت ارشاد مي‌شود و من هم از طريق سايت‌ها در جريان چنين مواردي قرار گرفته‌ام، اما مهم اين است كه ما براي آلبوم هيچ خواننده‌ي موسوم به لس‌آنجلسي مجوزي صادر نكرده‌ايم و فقط يك درخواست آلبوم از حبيب محبيان داشتيم كه تاكنون مجوزي صادر نشده و هيچ اتفاقي در اين زمينه در دفتر موسيقي وزارت ارشاد نيفتاده است.

علي ترابي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا، درباره‌ي چگونگي روال وزارت ارشاد و اين‌كه امكان دادن مجوز به خوانندگان لس‌آنجلسي در داخل كشور وجود دارد، بيان كرد: روال كار ما در دفتر موسيقي مشخص است. ما صرف‌نظر از گروه و خواننده، موسيقي، كلام و محتواي كار را بررسي مي‌كنيم. به علاوه صلاحيت و سوابق فردي كسي كه آلبومي را منتشر مي‌كند نيز گزينه‌ي كاملا جدي است و هميشه از مراجع ذي‌صلاح براي وضعيت صلاحيت فرد منتشر‌كرده‌ي آلبوم جست‌وجو مي‌كنيم و با نظر مساعد اين دو بخش مجوز نهايي صادر خواهد شد.

خشایار اعتمادی نیازی به لقب ندارم

وي افزود: عنوان بنيانگذار، اولين يا لقب‌هايي به اين مصداق نه براي من و نه براي هيچيك از هنرمنداني كه به دنبال تاثيرگذاري در زمان‌هاي مختلف هستند؛ در اولويت قرار ندارد.

اين خواننده موسيقي پاپ در ادامه اظهار داشت: مردم حق دارند هر عنواني را كه صلاح مي‌دانند به هنرمند مورد علاقه خود لقب دهند و همچنين تهيه‌كننده‌ها نيز اين حق را دارند كه براي ارائه آثارشان از القابي كه مردم به خواننده مورد علاقه‌شان عطا كرده‌‌اند، بهره‌برداري كنند اما، باز تاكيد مي‌كنم كه شخصا اعتقادي به اين القاب ندارم.

اعتمادي در خاتمه خاطرنشان كرد: جستجو و تلاش براي به دست آوردن افتخارات انساني برايم مهم‌تر است.

آلبوم "باید به تو برگردم" که به تازگی با موسیقی "بهروز صفاریان" روانه بازار شده است از فروش خوبی برخوردار بوده و انتظار این می رود که در ماه های آینده هم به این فروش خوب خود ادامه دهد .

آلبوم تصويري گروه «رستاك»

اين آلبوم گويش‌هاي مختلف ايراني چون بختياري، آذري، لري، بلوچي، گيلكي، كردي را دربرمي‌گيرد و شامل قطعات بارون(لري)، چند روايت از داستان رعنا، رعنا(گيلكي)، عاشيق ايمران حيدري، گل گل(آذري)، استاد غلامعلي‌ پورعطايي، ليلا(خراساني)، سوزله(كردي)، بلال(بختياري)، استاد ماشا‌لله بامري، مروچان(بلوچي) و پشت‌صحنه آثار مي‌شود.

اين آلبوم را مؤسسه سينما 24 توسط هنر اول در سراسر كشور پخش كرده است. گروه "رستاك" متشكل از سيامك سپهري: تار، فرزاد مرادي: خواننده، قوپوز، تارباس، دهل، تامبورين، دوتار، سه‌تار، رضا عابديان: كمانچه و تارباس آرشه‌اي، بهزاد مرادي: خواننده، دف، دهل، قوپوز، كوزه، طاس، تامبورين، دسركتن، پيران مهاجري: عود و دهلك، سحر ابراهيم: قانون، اكبر اسماعيلي‌پور: تار، محمد مظهري: كمانچه، سارا نادري: دوتار، رباب، سه‌تار، پيپه، دسركوتن و دايره، ياور احمدي‌فر: دف، دايره، دهل و پيپه، كاوه سروريان: سرنا، بالابان، ني، ‌لبك، سارا احمدي: دف و سازهاي كوبه‌اي و ليلا مرات: مدير گروه است.

موسیقی فاخر پاپ در اذهان عموم جایی ندارد

هوشنگ كامكار در نشست نقد و بررسي آلبوم موسيقي حامي گفت: به لحاظ وجود شبكه‌هاي ماهواره‌اي و خواننده‌هاي غير مجاز، موسيقي فاخر پاپ زياد در اذهان عمومي جايگاهي ندارد.

در اين مراسم كه با حضور هوشنگ كامكار، حسين‌خاني مديرعامل شركت ايران گام، بابك صحرايي ترانه‌سرا، بابك زرين ترانه سرا، عليرضا ميرآقا نوازنده پركاشن و ترومپت و حميد حامي در فرهنگسراي ابن سينا برگزار شد، ابتدا حسين خاني گفت: شركت ايران گام فعالترين شركتي است كه در زمينه موسيقي كار مي‌كند اما متاسفانه عدم وجود قانون كپي رايت باعث شده نتوانيم كاري انجام دهيم.

وي در خصوص آلبوم «آ خدا» افزود: اين اثر محصول 8 سال فعاليت است كه دربرگيرنده موسيقي تيتراژهاي پاياني تله‌فيلم‌ها،تئاتر و فيلم‌هاي سينمايي با صداي حامي است. در ادامه اين برنامه هوشنگ كامكار آهنگساز گفت: من از طريق اينترنت از اين جلسه با خبر شدم و از آنجايي كه منزل ما نزديك اين فرهنگسراست براي اولين بار در مراسم نقد آلبوم پاپ حضور يافتم. وي افزود: متاسفانه موسيقي فاخر پاپ بواسطه شبكه‌هاي ماهواره‌اي و نيز خواننده‌هاي غيرمجاز زياد در اذهان عمومي جايگاهي ندارد.

همچنين نبود قانون كپي رايت به هنرمند، شركت‌هاي موسيقي و خود اثر ضربه مي‌زند. اين آهنگساز در پايان صحبت‌هاي خود اظهار داشت: خوشحال مي‌شوم با حامي در زمينه كارهاي اركسترال همكاري كنم.

در ادامه اين مراسم بابك صحرايي ترانه‌سرا گفت: حامي از جمله خواننده‌هايي است كه موسيقي را مي‌فهمد، تلفيق شعر و موسيقي را با هم مي‌داند و بحث موزيك و هارمونيك بودن موسيقي را درك مي‌كند و آن حس ترانه در كلامش ديده مي‌شود. وي افزود: به جرأت مي‌توانم بگويم ما 10 خواننده قوي در ايران داريم كه حامي يكي از آنهاست كه مي‌تواند به‌خوبي ترانه‌ها را اجرا كند.

«بابك زرين» آهنگساز چند قطعه از اين آلبوم نيز افزود: حامي يكي از خواننده‌هايي است كه هميشه دوست داشتم ملودي‌هاي مرا بخواند. اميراصلاني ديگر آهنگساز اين كار گفت: نگاه من به اين اثر بسيار انتقادي است زيرا حامي مي‌توانست مرا بيشتر دراين آلبوم راضي كند. او به نظر من يكي از بهترين خواننده‌هايي است كه صداي قوي دارد ولي آن طور كه مخاطب را بايد راضي كند، در اين اثر عمل نكرده است. وي در خاتمه خاطرنشان كرد: من حتي به طرح روي جلد اين آلبوم و اسم آن نيز انتقاد دارم چرا كه اسم «آخدا» زياد با مخاطب ارتباط برقرار نمي‌كند. آلبوم موسيقي «آ خدا» ارديبهشت‌ماه توسط شركت ايران گام در بازار موسيقي منتشر شد.

جدید ترین اثر بهروز صفاریان

جدید ترین اثر بهروز صفاریان ، با ملودی شهاب رمضان و ترانه ای از فرزاد حسنی با صدای محمد علی زاده منتشر شد. پیشتر نسخه ی اول این اثر به عنوان تیتراژ برنامه ماه عسل که از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران به مناسبت ماه رمضان پخش میشود،شنیده شده بود.

هنرجويان نبايد به دست نااهلان بيفتند

مصطفي كمال پورتراب(مدرس موسيقي) با اعلام اين مطلب گفت: هنرجويان امروز نسل سومي‌هاي هنر موسيقي به شمار مي‌روند كه نبايد به دليل ناآگاهي دست نااهلش بيفتد! وي افزود: هم اكنون اگر نگاهي گذرا به آموزشگاه‌هاي موسيقي بيندازيم؛ مي‌بينيم بسياري كه شايد سابقه دو سال ساز زدن ندارند، در آنجا تدريس مي‌كنند.

به‌گفته پورتراب، معلمي؛ شغل سختي است كه هر كسي روحيه آن را ندارد و در اين راستا آموزش موسيقي بسيار سخت است كه هم بايد معلم باشي و هم عاشق هنر! اين مدرس موسيقي تاكيد مي‌كند كه؛ خانواده‌هايي كه فرزندانشان را راهي آموزش هنر مي‌كنند، بايد هوشيار عمل كنند تا در آينده چوب ناآگاهي خودشان و ندانم‌كاري موسسات آموزشي را نخورند. پورتراب، خواستار نظارت دقيق و غيرملموس ناظران در آموزشگاه‌هاي موسيقي شد و اظهار داشت: نظارت بر كيفيت و متدهاي آموزشي بايد در سرلوحه برنامه‌هاي كاري متوليان آموزشگاه‌ها قرار بگيرد؛ چراكه آموزش بنياد يك هنر است و درصورت غلط بودن آن؛ يك نسل و نسل بعدي نيز به غلط مي‌روند.

گروه آریان در لس آنجلس

گروه موسيقي آریان به سرپرستي و تهيه‌كنندگي محسن رجب‌پور برای اولین بار در آمریکا روی صحنه خواهد رفت. محسن رجب‌پور در گفتگو با خبرنگار ايلنا، گفت: گروه آریان قرار است از تاریخ دوم اکتبر(11 مهر ماه) تور کنسرت‌های آمریکا را با اجرا در شهر لس‌آنجلس آغاز و سپس کنسرت‌هایی در شهرهای دیگر آمریکا برگزار کند.

وي افزود: همچنین نینف امیرخاص(تنظيم‌كننده و ترانه‌سراي گروه آريان) هم که درحال حاضر مقیم کشور آمریکا است؛ آریان را در اجراها همراهی خواهد کرد. به گفته رجب‌پور، آریانی‌ها در اجراهایشان، گلچینی از قطعات چهار آلبوم منتشر شده توسط این گروه به همراه قطعات جدیدي که به صورت تک آهنگ منتشر شده‌اند را اجرا خواهند کرد. گروه «آریان» 12 تا 14 مرداد ماه با حمایت شرکت ترانه شرقی در سالن همایش‌های برج میلاد در دو سانس روی صحنه رفت.

خبر اجرای ليلی افشار صحت ندارد!  

خبري روي خروجي برخی سایت ها براساس سايت خانم ليلي افشار قرار گرفت مبني بر اينكه كنسرت و مستر كلاس «ليلي افشار» نوازنده گيتار سه روز در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي‌شود. اما طي تماس مسئولان فرهنگسراي ارسباران؛ معلوم شد كه خبر درج شده، صحت ندارد.

در سايت ليلي افشار به آدرس http://www.lilyafshar.com گفته شده است كه كنسرت اين نوازنده 30 شهريور، اول و دوم مهرماه در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي‌شود و افشار در اين برنامه به اجراي قطعاتي از موسيقي كلاسيك خواهد پرداخت كه درنهايت مسئولان اين فرهنگسرا اعلام كردند خانم افشار شهريور ماه در اين فرهنگسرا برنامه‌اي ندارد.

همچنين مستر كلاس اين نوازنده 25 و 26 شهريور در موسسه «پارت» برگزار مي‌شود. ليلي افشار نواختن گيتار را از 10 سالگي آغاز كرده و ازجمله نوازندگان گيتار كلاسيك در جهان و اولين زني است كه در رشته اجراي گيتار كلاسيك از دانشگاه ايالتي فلوريدا به درجه دكتري دست يافته است.

افشار كه ليسانس موسيقي خود را از كنسرواتوار بوستون دريافت كرده تا كنون جوايز زيادي را كسب كرده و اكنون استاد دانشگاه ممفيس است. اين نوازنده گيتار تاكنون كنسرت‌هاي متعددي در فرانسه، دانمارك، ايتاليا، آمريكا، انگلستان، ايرلند، كانادا، استراليا و... برگزار كرده است.

لقب دكتر برای پاكو دلوسيا

پاكو دلوسيا براي نخستين بار در تاريخ اسپانيا باي دريافت لقب دكترا به كالج موسيقايي بوستون دعوت شد. اين برنامه به خاطر موزيك او ،جذابيت هنريي كه نسل جوان موسيقي و موزيسين را تحت تاثير قرار داده است ، و همچنين شهرتي كه براي موسيقي فلامنكو در تمام دنيا به وجود آورده است ، برگزار ميشود و از او تقدير به عمل خواهد آمد.

اين نخستين بار است كه يك نوازنده اسپانيايي به منظور دريافت لقب دكتر به آنجا دعوت ميشود. اين لقب در گذشته به هنرمندان بزرگي چون David Bowie, Sting, Phil Collins, Aretha Franklin, Chick Corea, Rubén Blades, George Benson, Juan Luis Guerra, Duke Ellington, B. B. King, Quincy Jones, Steve Vai, Paul Simon, Pat Metheny, Steve Winwood, Steven Tyler, Herbie Hancock و ستارگان ديگري تعلق گرفته است.

ابرو گوندش در ایران !

همایونفر موسیقی پازل را می سازد

کارن همایونفر ساخت موسیقی فیلم سینمایی "پازل" ساخته فریدون جیرانی را آغاز کرد. فرامرز ابوالصدق هم اکنون مشغول صداگذاری این فیلم است و به زودی همایونفر ساخت موسیقی را آغاز می کند. هم اکنون فیلم "هیچ" با موسیقی این آهنگساز بر پرده سینماهای تهران است. رحمان سیفی آزاد و لیلا لاریجانی نویسندگان فیلمنامه این فیلم هستند.

ادامه نوشته

حميد حامی  همچو سرو را می خواند

 «حميد حامي» براي مجموعه تلويزيوني «همچو سرو» با شعري از «بيژن بيرنگ» مي‌خواند. تصويربرداري مجموعه تلويزيوني «همچو سرو» به كارگرداني ايرج حبشي در حال حاضر در بيابان‌هاي اطراف تهران ادامه دارد و در اين بخش تصويربرداري بخش هاي خارجي سريال انجام مي‌شود.

ادامه نوشته

گفتگو با رضا صادقی

صادقی مثل صاعقه است، می‌آید و وقتی می‌رود مدت‌ها طول می‌کشد که بازگردد. آلبوم «یکی بود، یکی نبود» با فاصله زیادی از آلبوم قبلی به بازار آمد. چرا؟
چون حرفی برای گفتن نداشته‌ام. وقتی حرفی برای گفتن نداشته باشم، مجبور نیستم کار کنم. حرف‌هایم را جمع می‌کنم تا حرف تازه‌ای داشته باشم. گاهی یک سری مشکلات هم پیش می‌آید اما حتی اگر این مشکلات را هم نداشته باشم، باز هم وقتی قرار نیست حرف تازه‌ای بزنم، کار نمی‌کنم.

ادامه نوشته

خانه‌ كه دود گرفت، دليل رفتن نيست

 فريبرز لاچيني حتي بعداز 20 سالي كه از ساختن اولين پاييزهاي طلايي‌اش مي‌گذرد، براي بسياري با همين پاييزها شناخته مي‌شود. سال‌هاست كه در ايران و خارج از كشور در رفت و آمد است. براي حدود 100 فيلم ايراني همچون: روياي خيس، نوك برج، رستگاري در 28 دقيقه، ديشب باباتو ديدم آيدا، طوطيا، بوتيك و... و 11 فيلم خارجي آهنگسازي كرده و شايد پركارترين آهنگساز فيلم در ايران باشد. به دليل اقامت گاه و بيگاهش در خارج كشور، كمتر در رسانه‌هاي حضور داشته است. اما زماني كه در ايران است به قول خودش در آكواريومي كه ساخته روز و شب مشغول كار است. اگرچه مثل قبل در زمينه موسيقي فيلم فعال نيست، اما برنامه‌هاي زيادي براي جمع‌آوري 50 سال موسيقي پاپ ايران و انتشار آلبوم‌هاي تازه دارد.

ادامه نوشته

گفتگو با شهرداد روحانی

برای خیلی از ما ایرانی‌ها، کنسرت یانی در فضای باز معبد پارتنون آکروپلیس آتن اولین برخورد با شهرداد روحانی، رهبر ارکستر ایرانی بود و آن ویلن پرشوری که در پایان آن کنسرت نواخت، کافی بود تا نامش برای همیشه در ذهن ما ایرانی‌ها ماندگار شود. این کنسرت نه تنها در ایران اینقدر دیده شد که در آمریکا هم به عنوان پربیننده‌ترین برنامه پخش شده از تلویزیون این کشور، و دومین برنامه پر فروش موسیقی- ویدئوئی در تاریخ، پس از موزیک ویدیوی تریلر مایکل جکسون بود.

پیش از آن تنها نام روحانی که در موسیقی ایران شنیده شده بود از آن "انوشیروان روحانی" خالق سلطان قلب‌ها و برادر بزرگ شهرداد بود. با این حال شهرداد روحانی که نام اصلی‌اش شهداد است، خیلی پیش‌تر از آن کنسرت، در وین درس موسیقی خوانده بود و رهبری خیلی از ارکسترهای درست و حسابی دنیا از جمله ارکستر سلطنتی فیلارمونیک لندن، ارکستر سمفونیک مینه‌سوتا، کلرادو، سن دیگو، ایندیاناپولیس، نیوجرسی، فیلارمونیک زاگرب، جوانان آمریکا و. . . را انجام داده بود.

ادامه نوشته

موسيقی جدی ايران زيرزمينی شده است

محمدرضا لطفي در آستانه‌ي برگزاري كنسرتش در شيراز از شرايط برگزاري كنسرت در شهرستانها سخن گفت و خبر داد كه قصد دارد تور كنسرت برگزار كند و در بخش ديگري از اين مصاحبه هشدار داد كه «موسيقي‌ زيرزميني كاملا روي زمين است و اين موسيقي جدي ماست كه زيرزميني شده است.»

ادامه نوشته

کارهای بزرگ از انسان های بزرگ بر می آید

پخش تیتراژ سریال «باغ شیشه ای» از شبکه دو تلویزیون و استقبال مخاطبان از این قطعه باعث شد تا سری به فریدون آسرایی بزنیم و در مورد کارهای آینده اش، گپ و گفت مفصلی با او داشته باشیم. در طول این مصاحبه خیلی تلاش کردیم تا نقاط مبهم کاری این خواننده طی سال های اخیر، از زبان خودش روشن شود و تا حدی هم موفق به این کار شدیم ولی مسئله ای که ناراحت مان کرد دلخوری های بیش از اندازه فریدون از گذشته ها بود که شاید ما هم در یادآوری این خاطرات تلخ، در این گفتگو بی تقصیر نبودیم.

ادامه نوشته

اولین مصاحبه حبیب

حبیب محبیان خواننده لس آنجلسی که از مدتی پیش به لطف برخی توانسته در ایران حضور پیدا کرده و علاوه بر زندگی اقدام به ضبط آلبوم نیز کرده است، اولین مصاحبه خود را البته به صورت رایگان انجام داد. این خواننده که پس از انقلاب از ایران خارج شده بود اکنون به همراه خانواده خود در تهران ساکن بوده و مشغول فعالیت می باشد.

حبیب درباره نظام جمهوری اسلامی گفته است: نظام با ابتذال مخالف است نه با موسيقي و هنر؛ آنهايي كه سوداي رفتن دارند بدانند آنجا خبري نيست هيچ كجاي دنيا كشور خود آدم نمي شود از فضايي كه در ايران براي كساني كه بخواهند به اصل خويش برگردند بوجود آمده و از لطف مردم و مسئولان تشكر مي كنم.

ادامه نوشته

گفتگو با خشايار اعتمادی

خشايار اعتمادي از فعالان عرصه موسيقي پاپ و از خوانندگاني است كه همواره دغدغه موسيقي درست در حوزه موسيقي پاپ را دارد ومعتقد است منزلت و شأن ايراني موسيقي وزين و با محتوا مي‌طلبد. براي او اين مسئله اهميت دارد كه دنيا موسيقي روز كشورمان را به درستي بشناسد.

ادامه نوشته