سلفژ چیست؟

سلفژ:مهمترين عاملي كه به معناي اعم ، پايه و اساس جدي در اموزش موسيقي به شمار ميرود سلفژ است كه از دو قسمت عمده تشكيل ميشود : 1- قسمت عملي 2- قسمت نظري قسمت عملي شامل خواندن و تلفظ نتها به شكل اوازي و به شكل وزن خواني است و قسمت نظري شامل شناخت كليه علامتها و قواعدي است كه در طي قرنها به منظور اجراي دقيق موسيقي به تدريج ابداع شده و تكامل يافته است تا بتوان شناخت هنري را كه واقعيتي دروني است و بيشتر جنبه عاطفي دارد با اين علامتها و قواعد به شناخت علمي تبديل كرد. ب : تقسيمات صداي انسان 1- سوپرانو :صداي زير زنانه 2-متسو سوپرانو : صداي متوسط زنانه 3-كنترالتو : صداي بم زنانه 4- تنور : صداي زير مردانه 5- باريتون : صداي بم يا صداي متوسط مردانه 6- باس : صداي بم مردانه و بهترين صداي مردانه يك تمرين ساده: در پايان بخش اول درس يك تمرين ساده را در نظر گرفته که نت گرد دو را اجرا ميكنيم و صداي خود را تا پايان چهار ضرب پا حفظ ميكنيم دقت كنيد كه چهار ضرب بايد با هم مساوي باشد .

مختصری در مورد نحوه ضبط استودیو

براي ضبط يك آهنگ در استوديو اصل بر اين است كه صداي هر سازي بطور جداگانه ضبط ميگردد و در انتها همگي باهم ميكس ميگردند. معمولا ابتدا صدا مترونوم آهنگ كه ميتواند بوسيله يك سينتي سايزر هم توليد شود ضبط ميگردد.سپس بسته به نوع سازبندي و تنظيم آهنگ ابتدا صداي ساز پايه مثل درام ضبط ميگردد در اين مرحله نوازنده درام تنها نتهايش را پيش رو دارد ، ضمن اينكه صداي مترونوم را از درون هدفوني ميشنود تا سرعت اجراي آهنگ را از دست ندهد. پس از آن نوازنده بعدي كه ميتواند گيتار باس يا پيانو باشد نتهايش را مينوازد ،ضمن اينكه علاوه بر مترونوم ميتواند صداي درام را هم بشنود. بهمين ترتيب هر نوازنده هنگام اجرا ميتواند كارهاي ضبط شده قبلي را از درون هدفوني بشنود. البته او صداي ساز خودش را هم همرام ساير سازهاي ضبط شده درون هدفون دارد و دليل استفاده از هدفون هم اين است كه روي هر تراك در حال ضبط تنها يك صدا ضبط گردد تا در صورت اشتباه نوازنده لطمه اي به ساير صداهاي ضبط شده نخورد و نيز در هنگام ميكس و تنظيم شدت صداها دست آهنگساز باز باشد. با اين روش صداهايي كه پخش ميشوند ،دوباره ضبط نميگردند. بعضي وقتها ممكن است هنگام ضبط سازهاي زهي و يا گروه هاي كر بزرگ صداي يك گروه با هم ضبط گردد كه اينكار نياز به تمرين و توانمندي اعضاي آن گروه دارد. در حين ضبط ناظر ضبط و آهنگساز(تنظيم كننده) همواره بايد شش دانگ كه هيچ بلكه ششصد دانگ خود را جمع كنند و مراقب اجراي صحيح ، تميز، به موقع و مطلوب نتها باشندو در صورت بروز اشتباه از جانب نوازنده ،آن قسمت را دوباره صدا برداري كنند. در حالتيكه آهنگ با كلام باشد حال نوبت خواننده فرا ميرسد و او با شنيدن كل اثر، روي آن ميخواند. اودر هدفون خود هم آهنگ را ميشنود و هم صداي خودش را. طبق خواسته او ميتوان بلندي صداها را تغيير موقت داد يا آنهارا حذف كرد تا عمل خواندن براي او راحتر گردد. باز هم ناظر ضبط و آهنگساز(تنظيم كننده) و صدا بردار بايد موظب كوك بودن لحظه به لحظه خواننده با آهنگ باشند و در صورت داشتن فالشي ، ضبط دوباره و دوباره انجام شود. مرحله آخر توليد، ميكس است. در اين مرحله ناظر ضبط و آهنگساز(تنظيم كننده) و صدابردار كل كار را گوش ميدند و مقدار بلندي صداي هر ساز را در هر قسمت از آهنگ تعيين ميكنند.

تنظیم در موسیقی چیست؟

در این مطللب برای شما دوستان مختصری از مبحث تنظیم رو توضیح می دهم  شايد خيلي از كساني كه موسيقي گوش ميدهند ندانند كه تنظيم در موسيقي چيست و تنظيم كننده كيست! بطور كل در شكل گيري يك آهنگ سه دسته فرد يا افراد شركت دارند: آهنگساز بعنوان خالق ملودي اصلي آهنگ كه حتي ميتواند هيچ گونه تحصيلات مويسقي و يا آشنايي به تئوري موسيقي هم نداشته باشد. وي ميتواند ملودي اصلي را روي يك ساز بسازد و بنوازد و يا فقط آنرا بخواند يا زمزمه كند.ملودي را در قالب يك موسيقي بدون كلام زمزمه كند و يا آنرا روي شعري بخواند.خلاصه او فقط خالق ملودي اوليه بر اساس حس خود ميباشد.البته او ميتواند موسيقي دان و حتي تنظيم كننده هم باشد كه در آنصورت كار خيلي راحتر ميشود. اما تنظيم كننده ، اوكسي است كه وظيفه رنگ آميزي نتهاي اصلي ملودي آهنگساز را بر عهده دارد.او بايد كاملا با علم موسيقي و تئوريات پيشرفته موسيقي آشنا باشد. به قابليت اجراي انواع سازها و حس و روح صداي آنها آشنا باشد. از علومي مثل كنتر پوان و هارموني در موسيقي كاملا مطلع و داري مهارتهاي عملي دربكار گيري آنها در آميزش نتها باشد و در کل تنظیم کننده: در كل او كسي است كه وظيفه نوشتن و آماده كردن تمام نتهاي آهنگ براي هركدام از سازها انتخابي(توسط خودش يا آهنگساز) و نيز حفظ هماهنگي تمام اين نتها وحس و حال آهنگ و در كل ايجاد تركيبي زيبا از نتها و صداها و تكنيكهاي مختلف را بر عهده دارد و به نظر من اوست كه ميتواند يك ملودي ساده را به زيباترين حالت به گوش ما برساند و يا يك ملودي زيبا را بسيار ساده و حتي تكراري نشان دهد. ودر آخر نوازندگان هستند كه نتهاي توليد شده را با سازهاي مختلف خود مينوازند و شما حاصل كار آهنگساز و تنظيم كننده را ميشنويد .

هنرمندان برجسته عرصه موسيقي معاصر گيلان

هنرمندان برجسته عرصه موسيقي معاصر گيلان

در این پست اسامی هنرمندان معاصر گیلان را برای دوستان عزیز قرار داده ام این اسامی توسط سایت www.4thart.ir فراهم شده که بنده شخصا به نبود بعضی نام ها همچون شروان احمد زاده و دیگر دوستان و اساتید که زحمت بسیار کشیدند در راستای موسیقی گیلان در عجب هستم امیدوارم دوستان که این اطلاعات را فراهم می کنند از مسائل شخصی و بعضی کوتاهی ها بدور باشند با احترام به منبع مطلب بنده بدون تغییرات مطلب را عینا در وبلاگ قرار دادم در ادامه مطلب بخوانید 

ادامه نوشته

ويولن، ويولن آلتو، ويولنسل، كنترباس

مطلبی در پست های قبلی مبنی بر ساز شناسی جهانی نوشته بودم که بدلیل شکستگی دستم و کند بودن سرعت تایپم موفق به تکمیل آن نشدم اکنون این مطلب را با تغییرات و بطور کامل در وبلاگ قرار دادم. مطالب از کتاب ساز شناسی استاد پرویز منصوری.

 

در ادامه بخوانید

ادامه نوشته

تحولات صدا برداری در ایران

صنعت صدابرداري در فعاليت‌هاي هنري در ايران، سابقه‌اي نسبتا طولاني دارد، بطوري كه صدابرداري صحنه نخستين بار با آغاز به كار تلويزيون در حدود ‪۴۵‬ سال پيش در ايران صورت گرفت.
در آغاز فعاليت تلويزيون در ايران، به دليل اينكه صدا همراه با تصوير بود ، ضبط صداي سريال‌هاي در سر صحنه به آساني انجام مي‌شد. 
چندین سال است که  نوع و شكل ديگري از صنعت صدابرداري در فعاليت هاي هنري مطرح شد و صدابرداري صحنه به سينما منتقل شد، كه به همراه نيروهاي متخصص اين رشته، زمينه راه اندازي صدابرداري صحنه در سينما نيز فراهم شد.

در ادامه مطلب...
ادامه نوشته

Cubase v5.1 Without Hali0n

 Cubase یکی از بهترین محصولات شرکت Steinberg است که مختص آهنگسازی و تنظیم در حد بسیار حرفه ایست. این نرم افزار قادر به ساخت n تعداد خط Midi و Audio است. به وسیله این نرم افزار میتوانید از VSTi ها و DXi های گوناگون برای ساخت موسیقی خود استفاده بنمایید. Cubase توانایی اتصال به برنامه هایی که Rewire را پشتیبانی میکنند را داراست (مانند Reason) شما به وسیله این نرم افزار و VSTi های گوناگون میتوانید کاری در حد کارهای استودیویی انجام بدهید ولی بهتر است از کارت صدای مناسبی برخوردار باشید تا بهترین کیفیت را داشته باشید و در Midi شما تاخیر (Latency) ایجاد نشه.

 

دریافت فایل برنامه ( 108.64 مگابایت )

آهنگسازی حرفه ایی با کامپیوتر

Portable Steinberg Nuendo v4.3  نرم افزار nuendo محصول شرکت steinberg می باشند که قابلیت نصب روی هر دو سیستم عامل mac و windows را دارند.نرم افزار nuendo برای ساخت موسیقی روی فیلم مناسب است . برنامه nuendo از فرمتهای تصویری پشتیبانی میکند . برای مثال nuendo از جمله نرم افزارهای نادری می باشد که امکان باز کردن فیلمهای DVD با فرمت vob را روی محیط کاری خود میدهد .نرم افزارهای nuendo دارای قابلیت نسبتاً کاملی در زمینه میکس و مسترینگ موسیقی می باشد .اما کاربرد اصلی این برنامه در زمینه آهنگسازی کامپیوتری میباشد . فرمت سمپلهای قابل اجرا برای این برنامه VST که مخفف virtual studio technology است میباشد .

دریافت فایل برنامه ( 30.57 مگابایت )

گفتگو با بابک صحرایی

از آرزوی پزشکی، خط بدش برایم مانده است

 

از کودکی به شعر علاقه داشته و خط خطی هایش را شروع کرده است، روزگار او را به سمت ترانه سرایی کشانده و به گفته خودش با اینکه ترانه سرایی درآمد خیلی بالایی دارد، اما هیچ وقت به عنوان شغل به آن نگاه نکرده؛ با ترانه های بابک صحرایی در آلبوم "احساس" بابک جهان بخش، "شانس" فرزاد فرزین؛"آخ خدا" حمید حامی،"خداحافظ رفیق" حمید خندان و دیگر آلبوم ها آشنا هستیم.

ادامه نوشته

ساز شناسی (عود)

عود در تمدن قدیم
در فرهنگ قدیمی سومر عود یک آلت موسیقی شناخته شده نبوده است. نیاز به چنین سازی در حقیقت به دوره آکاد بر می گردد.
سازی که توسط شاه شجاع استفاده می شد سازی جدید بود که "گودی" نامیده می شد، نامی که احتمالاٌ از زبان عربی استخراج شده است .
مردمی که در آن دوره زندگی می کردند معتقد بودند که این ساز توسط قبایل کوچ نشین اختراع شده است زیرا سبک بوده و به راحتی حمل
می شده است.
به عقیده "اسطودور"این ساز باید از قفقاز آورده شده باشد. بالعکس "اسومیر"بر اساس عکسی از یک زن که در حال نواختن عود بود این نظریه را مطرح کرد که این ساز توسط نواحی غربی ساخته شده است. ولی در بین تمامی مجسمه های موجود مربوط به عصر برنز در سوریه،
هیچکدام شخصی را که موسیقیدان باشد نشان نمی دهد.
به هر صورت امروزه توجه به دوره اسلامی معطوف می باشد، بر طبق یافته های "انیس اسپایک" که در سال 1972 مطرح گردید، طرحهایی که عود را نشان می دهند به طور معمول در روی ظرفهای گلی یافت شده در حفاری های شوش موجود می باشد. نوعی از عود با بدنه ای بیضی شکل موجود می باشد که به نظر می رسد توسط یک فرد خاص مانند یک ساحر نواخته می شده است. ساختار این عود توسط "ایخمان" در سال 1988 به دست آمد. این نوع عود در کناره هایش سوراخ نداشته است و کاسه آن بیضی شکل بوده است.
نوعی عود با کاسه ای گرد در لرستان وجود دارد که از برنز ساخته شده است. این نوع عود را می توان در یک نمایش عروسکی مربوط به دوره پارتیان نیز دید. برطبق فرهنگ مسوپوتامیا، مشابه عود را می توان در مصر دید. این ساز از زمان امپراطوری جدید دیده شده است. همینطور ظرفی نقره ای با زمینه ای مشابه در مازندران کشف شده است که از سال 1953 میلادی در موزه انگلیس بوده است. دالتون در کتاب "گنجینه اکسوس" و فارمر نیز در کتاب خود در مورد آن صحبت کرده اند. این ظرف تاریخی به بعد از دوره ساسانیان تعلق دارد. در زمینه پشت این ظرف یک فضای باز دیده می شود که نزدیک یک دریاچه و یک باغ است. ارباب و نوکرهایش به پشتی هایی تکیه داده اند و دو نوازنده در کنار دریاچه نشسته اند. یکی از آنها در حال نواختن یک عود بزرگ می باشد. متاسفانه جزئیات این عکس واضح نمی باشد. این نوازنده عود را به گونه ای گرفته است که دسته رو به پایین است. این شیوه گرفتن عود از زمان سیلوسیدها رایج بوده است.
در ادامه مطلب.....
ادامه نوشته

ساز شناسی (کمانچه)

این ساز جز دسته سازهاي زهي است و دارای 4 سیم می‌‌باشد. این سیم‌ها به موازات تمام طول ساز امتداد دارد و صدای آن خیلی خوش و جذاب می‌‌باشد ولی کمی به اصطلاح تو دماغی.کاسه صوتی این ساز از چوب توت است که با برش‌های از عاج تزیین شده است.

معمولاً از زیر شیطانک کمانچه تا زیر دهانه کاسه در کمانچه‌های پشت بسته 28/5 و در کمانچه‌های پشت باز 31 سانتی متر است که این اندازه‌ها در کمانچه‌های نقاط مختلف کشور نسبی هستند ترکیب صدایی کمانچه آن را از نوع سازهای زیر صدا قرار داده البته در کمانچه‌های آلتو یت باس صدا نسبتاً یک اکتاو بم تر است در قدیم کمانچه را ستار پارسی میگفتند کمانچه را معمولاً با دو کوک چپ و راست کوک می‌کنند چپ کوک معمولاً برای همراهی با خوانندگان زیر صدا (عمدتاً خانمها) و راست کوک معمولاً برای همراهی و جواب آواز بم صداها (عمدتاً آقایان) البته تمامی مطالب گفته شده نسبی هستند مثلاً در بعضی نقاط ایران ممکن است طول دسته کمانچه به 35 سانت هم برسد .

پیشینه کمانچه در ایران به پیش از اسلام می‌‌رسد و در نواحی بلوچستان به نام غژك یا غیچک نامیده می‌شود ولی شمار سیم‌های آن از کمانچه بیشتر است.

در ادامه مطلب بخوانید

ادامه نوشته

ساز شناسی(قسمت اول)

سازهای آرشه ای:

ویولن

ویولن آلتو

ویولن سل

کنترباس

ساز ویولن حدود۶۰-۷۰ سالی است که در ایران شناخته شده است و حتی مکاتبی هم برای تعلیم اجرای موسیقی ایرانی توسط استادان نوازنده ی این ساز بوجود آمده است چهار ساز بالا همگی چهار سیمه اند ساز کنتر باس گاه دارای سه و به ندرت پنج سیم است در واقع ساز آخر از لحاظ شکل ظاهری نیز با سه ساز قبلی تفاوت هایی دارد در شکل ظاهری تمام سازهای بالا از یک بدنه یه دسته ویک سر استفاده شده است بدنه جعبه ای ست تو خالی که ضمنا نقش تقویت کننده ی صوت را بر عهده دارد دسته ی ساز در نو آرشه ای فاقد فرت است در قسمت سر ساز جعبه گوشی ها قرار دارد و در انتهایی ترین نقطه سر ادامه جعبه به شکل مارپیچ(حلزونی) و رو به جلو به دور خود پیچیده است در قسمت هایی سه گانه به مقیاسی متفاوت سه ساز اول کاملا شبیه به هم هستند در حالیکه ساز چهارم کنترباس اندکی با آنها اختلاف دارد.

۱.ویولن

ساز آرشه ای-کوجک ترین ساز این دسته که برای نواختن روی شانه چپ قرار می گیرد و به کمک آرشه که در دست راست نوازنده است نواخته می شود سیمهای ویولن از زیرترین تا بم تریت سیم به ترتیب ژایین کوک می شوند.

(می) سیم اول-(لا) سیم دوم-(ر) سیم سوم-(سل) سیم چهارم بنابراین اصوات سیم ها نسبت به یکدیگر به ترتیب فاصله پنجم را تشکیل می دهند.

ویولن ساز تکنواز و همنواز است عضو مهم چه در ارکستر های کوچک (حتی دو تا سه نوازنده) و چه در ارکسترهای بزرگ (سمفونیک) به شمار می رود.

۲.ویولن آلتو (ویولا)

از نظر ساختمانی و طرز گرفتن عینا شبیه وولن است و فقط حدود چند سانتی متر ار آن بزرگ تر است تفاوت دیگر این ساز با ویولن در کوک و وسعت آن است.فواصل سیم ها در این ساز نیز مانند ویولن پنجم است و باید دانست نت ایت ساز را با کلید (دو) روی خط سوم می نویسند.

نقش تکنواز در این ساز کمی کم تر از این نقش در ویولن است در عوض ویولا یکی از اعضای مهم در همنوازیهای کوچک و همنوازیهای بزرگ است.

ادامه دارد.....

نوشته: پژمان باقرنژاد/منبع کتاب ساز شناسی استاد پرویز منصوری

پرمخاطب‌ترين قالب شعری ترانه است